
Op hoofdlijnen neemt UPLUS alles uit handen, maar laat veel ruimte bij de lokale apotheek om het naar wens in te richten.
3 juli, 2023
Het winnen van een aanbesteding is lastig voor een zelfstandige apotheker. Met het grote bereik van UPLUS is die kans veel groter.
13 juli, 2023Alphega-Apotheek Wessels is een openbare apotheek, die tegelijkertijd ook gespecialiseerd is in de belevering van tehuizen. Zo bedient de apotheek allerlei klantgroepen, waaronder mensen met een verstandelijke beperking. Om dit in goede banen te leiden, zocht Christa Florax een partner.
Dienstverlening stopt niet bij farmaceutische zorg
Christa is naast eigenaar van Apotheek Wessels ook actief betrokken bij de coördinatie en advisering van het farmaceutisch beleid van een instelling. Een intensieve samenwerking dus! Maar hoe is deze zo ontstaan?
“Tehuizen worden steeds groter. Het is pittig om daar als lokale apotheek goed antwoord op te geven. De dienstverlening die gevraagd wordt van een lokale apotheek gaat verder dan alleen farmaceutische zorg. Denk aan rapportages, kwaliteitszaken, scholing en een scherpe prijsstelling. Er is dus sprake van een bredere zorgvraag dan je als ‘eenpitter’ kunt bieden.’’
Instellingen hebben veel wensen en eisen
Grotere instellingen vragen dus steeds meer. Christa: “Als lokale apotheek werd ik steeds vaker de deur gewezen. Via een collectief kun je dan alsnog een plek aan de tafel bemachtigen. Ook kun je alleen niet goed voldoen aan de wensen van de instelling (of kost dat je heel veel tijd), maar kun je dit in samenwerking met UPLUS wel bieden.”
Zo ondersteunt en ontzorgt UPLUS de apotheek met de volgende zaken:
- Aanbestedingen en contracten: zorgen dat de apotheek een contract krijgt om te mogen beleveren.
- Ondersteunen in rapportages en financiële processen: UPLUS maakt de rapportages en verzorgt de facturatie voor tehuizen.
- Ondersteunen in farmaceutisch beleid: voldoen aan alle geldende wet- en regelgeving gericht op maximale medicatieveiligheid.
- Onderhouden van contact met de instellingen.
Professionalisering van de dienstverlening
“Transparant, gedreven, authentiek en heerlijk om mee te werken”, dat is UPLUS als organisatie volgens Christa. Ze is dan ook erg te spreken over de heldere manier van communiceren, bijvoorbeeld over contractafspraken. Maar ook over het feit dat UPLUS écht de samenwerking met de lokale apotheek opzoekt en er alles aan doet om het zo goed mogelijk te regelen. “De kwaliteit is heel hoog!”
“Er zijn niet veel concurrenten met hetzelfde model. Wat dat betreft heeft UPLUS een USP in de farmaceutische markt. UPLUS heeft mijn dienstverlening richting de zorginstellingen écht geprofessionaliseerd.’’