Vanwege onze omvang hadden we veel losse contracten met apothekers. UPLUS heeft hier structuur in aangebracht.
3 juli, 2023Bij zorginstellingen vragen ze vaak meer dan alleen standaard farmaceutische zorg of wat je als eenpitter kunt bieden.
12 juli, 2023Dankzij de aanbesteding van een verzorgingstehuis hebben Apotheek Marne en UPLUS de handen ineengeslagen. Dit verzorgingstehuis heeft meerdere locaties. Apotheek Marne leverde aan één van die locaties. Maar dat veranderde.
Kennis van zaken en toegankelijkheid doorslaggevend
Hoe pak je zo’n aanbesteding goed aan als zelfstandig apotheker? Dat was de vraag die Michiel Bloem had. Na een rondvraag kwam hij uit bij UPLUS. Bij de kennismaking was het gevoel zó positief, dat ze de samenwerking zijn aangegaan. Voor een zelfstandige apotheker is een aanbestedingstraject lastig, maar UPLUS heeft een club mensen in huis die daar veel verstand van hebben. “Een heel toegankelijke club ook nog eens”, onderstreept Michiel.
Dankzij UPLUS kan apotheek Marne blijven groeien
De bal ging dus rollen bij het starten van een aanbestedingstraject. Maar daar is het niet bij gebleven. Het paraplumodel van UPLUS is Michiel nog niet eerder tegengekomen: “De ondersteuning die UPLUS de apotheek biedt zit in het aanbestedingstraject, maar zeker ook in de implementatie na afloop. Ze zijn heel goed in de ondersteuning. Ze zorgen ervoor dat alle processen goed beschreven en geborgd zijn.”
“UPLUS neemt het financiële stuk van ons over. Zij dragen dus zorg voor zaken als contracten en financiële administratie. Maar ook kwaliteitsbewaking. Ze zorgen ervoor dat alle afspraken en zaken rondom medicatieveiligheid ook goed geïmplementeerd worden. UPLUS heeft als het ware een helikopterview.’’
Dankzij deze rolverdeling is Apotheek Marne in staat om constant te blijven groeien. Is er bovendien een nieuwe aanbesteding in het gebied van de apotheek? Dan kan UPLUS ze hier ook weer bij betrekken. Maar ze doen veel meer, legt Michiel uit: “Alle dingen waar je liever niet te veel energie en tijd aan wil verspillen, nemen zij uit handen. Je hebt met UPLUS altijd een sparringpartner die met je mee wil kijken wanneer je iets wil veranderen of als iets niet helemaal loopt. Zij hebben alle kennis in huis. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen.”
Centrale regie, lokale zorg
“Stel dat je na een aanbesteding van 3 ineens 10 locaties moet beleveren bij een bepaalde instelling,” zegt Michiel. ”Dan komen er dus 7 locaties bij, een enorme operatie! Je moet aan alle richtlijnen voldoen, alles up to date houden. Monitoren of alle partijen tevreden zijn. Sommige dingen neemt UPLUS uit handen en sommige dingen doen we zelf.” Deskundigheid, kwaliteit en open communicatie. Dat zijn de 3 belangrijkste kenmerken van UPLUS die Michiel meteen te binnen schieten. Hij ziet UPLUS dan ook als een toegankelijke organisatie. Een die kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan en kundige mensen in dienst heeft.
“Op hoofdlijnen neemt UPLUS alles uit handen op administratief en organisatorisch vlak. Maar tegelijkertijd laat de organisatie veel ruimte bij een lokale apotheek om het naar wens in te richten. Het stukje maatwerk wordt dus niet weggehaald. En dat is mooi, want zo behoud je de eigenheid en blijft de zorg heel lokaal.’’
Waarna Michiel afsluit: “Met UPLUS heeft de apotheek altijd een sparringpartner, iemand die graag met je meedenkt. Je hoeft het niet allemaal in je eentje te doen. Samen is het leuker én kom je verder!”