NL DOET: De ervaringen van Marian & Claudia
26 september, 2024Welkom bij de allereerste UPLUS Podcast!
11 november, 2024Bij de Voorhof Apotheek in Delft draait alles om de juiste zorg voor de patiënt. Sinds 1965 gevestigd naast het winkelcentrum ‘De Hoven’, is de apotheek nu onderdeel van de ‘Delft Blue Pharmacy’ maatschap, bestaande uit tien apotheken. Hennen Spiertz, een van de twee apothekers van de Voorhof Apotheek, vertelt over de uitdagingen in de zorgsector en de samenwerking met UPLUS.
“Wij zijn een divers team, bestaande uit twee apothekers, achttien assistenten, twee medewerkers, één stagiair en twee vaste bezorgers,” zegt Hennen. In haar rol is ze verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken in de apotheek, van het correct afleveren van medicijnen tot het onderhouden van contacten met andere zorgverleners.
Uitdagingen in de zorg
De apotheeksector staat voor grote uitdagingen, zegt Hennen. “Een van de grootste problemen is het tekort aan personeel. Vacatures zijn moeilijk te vervullen, maar gelukkig komt er binnenkort een nieuwe assistente bij.” Ook de beschikbaarheid van geneesmiddelen is een groot zorgpunt: “Veel medicijnen zijn niet leverbaar, waardoor patiënten langer moeten wachten.” Het is duidelijk, ook hier is de druk op de zorg voelbaar. Dan zijn partners die je ondersteunen of een deel van het werk uit handen nemen, heel welkom.
De keuze voor UPLUS
Hoe de Voorhof apotheek bij UPLUS terechtkwam? “Mijn collega-apotheker werd benaderd door SPITS uit Alkmaar. Door onze eerdere ervaring mét en kennis van een grote zorginstelling werden we gevraagd voor een nieuwe samenwerking. Hier stonden we voor open. UPLUS pakte de regie en nam ons veel werk uit handen.”
Wat UPLUS betekent voor de Voorhof Apotheek
UPLUS verzorgt de implementatie van het softwareprogramma en biedt ondersteuning waar nodig. Hennen is tevreden over de samenwerking: “UPLUS regelt een gedeelte van het contact met de zorginstelling en verzorgt ook de facturering. Zij hebben de samenwerking opgezet en nemen ons het financiële gedeelte uit handen.” De communicatie verloopt soepel: “We hebben twee vaste contactpersonen bij UPLUS die altijd bereikbaar zijn. Bij de opstart van de samenwerking was er bijna dagelijks contact, nu is dat teruggebracht tot eens per week of twee weken.”
‘’UPLUS komt afspraken na en is altijd bereikbaar. Ze bieden de ondersteuning die we nodig hebben, zodat wij ons kunnen richten op het leveren van de beste zorg aan onze patiënten.’’
Betrouwbaar en oplossingsgericht
Voor de Voorhof Apotheek zijn betrouwbaarheid, bereikbaarheid en oplossingsgerichtheid cruciale eisen waaraan een partner als UPLUS moet voldoen. “UPLUS komt afspraken na en is goed bereikbaar. Je kunt altijd met vragen bij hen terecht en je wordt serieus genomen,” aldus Hennen. Hoewel het softwareprogramma Medimo dat ze gebruiken soms nog verbeterd kan worden, ervaart ze de samenwerking als zeer positief.
Een succesvolle samenwerking
Sinds de start van de samenwerking op 1 april 2024, heeft UPLUS bewezen een betrouwbare partner te zijn. “Onze verwachtingen zijn waargemaakt,” bevestigt Hennen. “De meerwaarde van UPLUS zit vooral in de administratieve ontlasting. Ze nemen ons een heleboel werk uit handen, wat voor ons essentieel is gezien de huidige uitdagingen in de sector.”
De Voorhof Apotheek kan UPLUS dan ook van harte aanbevelen aan andere zorginstellingen: “Onze ervaring met UPLUS is heel positief. Ze bieden de ondersteuning die we nodig hebben, zodat wij ons kunnen richten op wat echt belangrijk is: het leveren van de beste zorg aan onze patiënten.”